Djeca s teškoćama u razvoju u redovnom sustavu odgoja i obrazovanja

Inkluzija – proces kojim u isto okruženje stavljamo djecu iste kronološke dobi sa i bez posebnih potreba radi njihove zajedničke igre, druženja i učenja.
Inkluzija je proces učenja i odgajanja djece s posebnim potrebama zajedno s djecom koja nemaju takvih potreba. Tada ta djeca imaju jednake mogućnosti u razvoju svojih tjelesnih, emocionalnih, društvenih i drugih sposobnosti. Inkluzija omogućuje djeci s posebnim potrebama mogućnost za promatranje, imitiranje i doticaje s djecom koja su normalno razvijena.
Uključivanjem djece s posebnim potrebama u redovne skupine, njihovi se pojmovi proširuju. Socijalna integracija djece s posebnim potrebama i njihovih vršnjaka koji nemaju posebne potrebe daje mogućnost svoj djeci da uče, igraju se i žive zajedno, te da se razviju u osobe koje razumiju i poštuju jedni druge. Brojni istraživači vjeruju da su socijalne interakcije s vršnjacima osnova za razvoj i socijalizaciju djeteta. U najboljem slučaju, ti odnosi mogu doprinijeti najvišim postignućima djeteta te njegovom socijalnom i mentalnom razvoju.
Područja u kojima odnosi s vršnjacima imaju važan utjecaj
- Razvoj socijalnih vrijednosti, stavova, pogleda na svijet i opće sposobnosti.
- Predviđanje i utjecaj na buduće mentalno zdravlje djeteta. Djeca koja imaju slabe odnose s vršnjacima i ostaju socijalno izolirana, sklona su psihičkim problemima kad odrastu.
- Podučavanje djece kako da ne budu socijalno izolirani. Grupa vršnjaka pruža okruženje u kojem se uče i vježbaju socijalne vještine.
- Podučavanje djece kako da kontroliraju agresivno ponašanje. Nadvladavanje agresije u društvu sebi jednakih siguran je način da se nauče i vježbaju granice do kojih se smije ići.
- Pomoć pri razvijanju spolnog identiteta. Dok je obitelj prva sudjeluje u tom procesu, vršnjaci ga proširuju i razvijaju.
- Pomoć pri razvijanju širih pogleda na svijet i pomak od egocentrizma.
- Utjecaj na obrazovno postignuće djeteta i njegove ciljeve za budućnost.
Koristi za dijete u inkluzivnom obrazovanju
- Prilika za druženje s vršnjacima.
- Uzori među vršnjacima za vještine i ponašanja.
- Aktivnosti na razini dobi u područjima gdje ne zaostaje.
- Veće samopoštovanje zbog boravka u redovnoj grupi.
- Koristi za ostalu djecu u programu.
- Prilike za učenje o razlikama.
- Veće samopoštovanje zbog pomaganja drugima.
- Učenje novih socijalnih vještina interakcije s djecom različitih sposobnosti.
- Razvijanje razumijevanja teškoća koje imaju djeca s posebnim potrebama.
- Postaju osjetljivi prema potrebama drugih i bolje razumiju različitost.
- Djeca spoznaju da pojedinac može prevladati svoje teškoće i tako postići uspjeh.
- Priznavanje vlastitih sposobnosti, vještina.
Koristi za roditelje djeteta u inkluziji
- Osjećaj da je njihovo dijete prihvaćeno.
- Saznanje da njihovo dijete dobiva najviše prilika koliko je to moguće.
- Prihvaćanje razlika.
- Informacije o djetetu u usporedbi s drugom djecom.
Koristi za roditelje ostale djece u programu
- Spoznaju individualne razlike među djecom i načine kako pojedine obitelji rade sa svojom djecom koja imaju posebne potrebe.
- Otkrivaju nove puteve i načine za međusobnu pomoć.
Briga za dijete u inkluziji – odgojitelji
- Profesionalni razvoj i učenje novih vještina.
- Izazov, novi interes u radu.
- Pružanje potrebne usluge.
- Definiranje individualnih mogućnosti djece i specifičnih potreba učenja pojedine djece.
- Povećanje sposobnosti za individualizirani rad.